lördag 11 februari 2012

Lär känna dina bröst!

Såg ett jätte bra program ang defekta gener och bröstcancer . Visste ni att ung 50% av alla kvinnor som fått diagnosen upptäckt detta själva,
genom att undersöka sina bröst. Och då har detta varit i ett tidigt skede.

Hur många är det egentligen som kollar på sina bröst och känner på dom(?) Jag är en av dom som inte gör det.. Inte på de sättet.
Tror inte jag ligger i nån riskzon då jag inte har har någon i min släkt som fått bröstcancer / cancer .
Men man vet ju aldrig . Kan hända vem som helst! Sen behöver man inte bli paranoid , men tror det är bra att börja känna på brösten ( på rätt sätt ) och titta på hur brösten/bröstvårtorna ser ut. Lite då och då iaf så man lär känna sina egna bröst. :)

På programmet sa dom att man ska ha en intvålad/inoljad hand i duschen tex, och med handflatan känna med masserande rörelser över brösten . Inte trycka med fingrarna då brösten är
" naturligt" knöliga. Detta för att inte dessa naturliga knölar ska missuppfattas.
Så nån minut i duschen & framför spegeln är nåt jag tycker alla tjejer ska ge sig själva ibland för att ha koll på brösten!

LEARN TO LOVE YOUR BOOBS!

(bild lånad google)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar