onsdag 28 augusti 2013

HETS OM VIKTMINSKNING Efter förlossning

Men shit vad det ska hetsas om gravid kilon som skall väck! Man hinner träna och gå ner i vikt så småningom.
Ett gott råd till nyblivna mammor eller alla som fått barn och vill börja träna,
spana in tex Olga Rönnbergs blogg och Facebook sida. Köp hennes bok. 
Använd hennes pt online tjänst. 
Har själv inget utav det,
men har tagit mig till av hennes tips!
Ta reda på info innan ni bara börjar köra all in. 
Eller kontakta en pt på gymmet med erfarenhet om träning efter förlossning osv.

Jag personligen säger börja ENDAST med LUGNA promenader första tiden tills 4-6 veckorna efter förlossning.
Om du nu vill kan orkar börja med nåt direkt. Ät en bra varierad kost!
Börja därefter utöka sträckor och takten. 
Börja med lättare styrketräning (överkropp) Utöka. 
Stärk bålen och bäckenet. Knip knip knip!
Kör plankan och sidoplankan. Utöka. 
Börja sedan med benövningar med låga vikter. Utöka. Skynda långsamt! 
Och börja för Guds skulle inte med att göra situps ! Big no no! Det tar tid för magmusklerna att gå ihop. 
LYSSNA PÅ KROPPEN! 
Folk är alldeles för hetsiga och tänker inte på dom skador man kan utsätta kroppen för. Stärk först kroppen inifrån och arbeta dig utåt. 
Ett annat tips vänta tills efterkontrollen är gjord! 
Jag gillar att aktiv och bara längtade efter svettigt träningspass efter att Nicole föddes. Men skyndade långsamt. Utökade successivt! 
För att bränna fett gick jag promenader som tillslut blev pws. 
För att forma kroppen körde jag lättare styrketräning som jag utökade vartefter tiden gick. 
Jag fick klartecken både från barnmorska och pts innan jag började med vissa övningar. 
Pws och styrketräning is the shit, 
Men inte för tidigt! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar